Turisterne elsker Danmark

Kulturturisterne

Hotellerne i de største danske byer har mærket stor fremgang, og det skyldes ikke mindst de mange kulturturister, som kommer til København, Aarhus og Odense for at benytte sig af de mange forskellige tilbud i de største danske byer.

Næsten halvdelen af de udenlandske turister har som formål at få kulturoplevelser, når de beslutter sig for at rejse til Danmark, fremgår det af VisitDanmarks (link) rapport om fænomenet. Kultur kan være historiske attraktioner og seværdigheder, museumsbesøg, koncerter eller events og bunder i det faktum, at turister ønsker at blive klogere på den danske kultur og historie.

Trenden går mod autentiske og unikke oplevelser, og derfor har der også i de senere år blevet bevilliget støttekroner fra en sammenslutning af danske turistorganisationer til at udvikle netop denne gren af turismen..

På verdensplan er kulturturismen et af de hurtigst voksende markeder. OECD anslår, at kulturturismen står for 40 procent af turismen på kloden, og ifølge FN’s turismeorganisation, WTO, vokser kulturturismen hvert år med 15 procent. For at udbrede kendskabet til de kulturelle muligheder i Danmark har der i de senere år været fokus på, at alle aktører i branchen – det være sig turistorganisationer, museer og hoteller – i højere grad skal samarbejde om at slå et slag for de mange kulturturister, der kommer til landet.

De kulturoplevelser, som udenlandske turister kommer til Danmark efter, kan være alt fra dansk design, gastronomi til vikinger. Også de mange danske tv-serier, som for eksempel Broen, Forbrydelsen og Borgen, der har hittet i udlandet, har – trods den til noget dystre handling – ifølge VisitDenmark haft en positiv effekt på turismen.

Der tegnes ligefrem et billede af Danmark som en “global trend”, som folk fra hele verden gerne vil opleve. Sådan lød det fra Wonderful Copenhagens krydstogtschef Claus Bødker til TV2.dk i januar.