Turisterne elsker Danmark

Hoteller i hopla

Hotellerne blev ligesom store dele af det øvrige samfund hårdt ramt af finanskrisen. I perioden 2008-2013 tabte hotelbranchen næsten 1,7 milliarder kroner. Men tiderne er vendt, og hotellerne er nu kommet af med de røde tal på bundlinjen.

Tallene for 2016 viser således et samlet overskud for branchen på over to milliarder danske kroner, hvilket var dobbelt så meget som plusset i 2016.

Udviklingen i 2017 er endnu ikke blevet kortlagt, men alle prognoser peger i retning af endnu et godt år for hotelbranchen. En af årsagerne er, at efterspørgslen på hotelværelser i de senere år har været større end udbuddet.

Den positive udvikling på hotelmarkedet har dog fået visse analytikere til at råbe vagt i gevær, idet der i disse år bygges nye hoteller i stort omfang. Og dermed vil antallet af værelser stige så meget, at det kan gå den forkerte vej i de kommende år. Ole Egholm fra Dansk Brancheanalyse siger således til Business.dk, at de mange nye hotelprojekter kan betyde, at der i 2019, 2020 og 2021 vil blive skabt en overkapacitet på de danske hoteller. Dermed er der risiko for lavere priser og dermed faldende indtjening for branchen.

Hotelbranchen er klar over, at der kan skabes en såkaldt “ketchup-effekt”, og at der også i de kommende år er behov for at Danmark – og i særdeleshed København – fortsætter med at tiltrække turister.

Så meget har hotelbranchen tjent:

  • 2014: 424 mio. kr
  • 2015: 1 mia. kr.
  • 2016: 2,1 mia. kr.

De fem største danske hotelkæder i 2016 målt på omsætning:

  • Arp-Hansen Group
  • Scandic
  • Comwell
  • Radisson BLU
  • Cabinn